راسخي لنگرودي

ساخت وبلاگ
سفر به هند (بخش چهارم و پاياني) احمد راسخي لنگرودي شهر آگرا ساعت 30/9 بار و بنه را بسته راهي سومين شهر يعني «آگرا» مي‌شويم. از جيپور تا آگرا 220 كيلومتر راه است و جاده به صورت اتوبان. توقف‌هاي هرازگاهي را مستثني كنيم قريب 5 ساعتي تا مقصد راه داريم. در مسير در یک رستوران بین راهی توقف مي‌كنيم. نسبتا تميز و شيك است؛ همراه با سرویس‌ بهداشتی قابل قبول.    در حاشيه شهر معبدي است هندو. موسوم به «لكشمي». تماما از سنگ مرمر ساخته شده است و بسيار زيبا. كفش‌ها را در ورودي معبد از پا درآورده، داخل كيسه مي‌كنيم. تصويربرداري از داخل معبد ممنوع است. در داخل معبد آيين هندو اجرا مي‌شود. سه هندو با لباس‌هاي مخص راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : سفر,هند,بخش,چهارم,پاياني, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 215 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

آنجا كه پرسشي نيست! احمد راسخي لنگرودي پرسيدن از ويژگي‌هاي آدمي است. تنها انسان است كه مي‌پرسد و پرسش‌هاي خو د را پيوسته دنبال مي‌كند. آدمي از رهگذر پرسش است كه مي‌انديشد و متقابلا در انديشيدن است كه پرسش زاده مي‌شود. انديشه و پرسش دو روي يك سكه‌اند. هر انساني در هر طبقه و صنفي رابطه‌اي با پرسش را داراست. بدون پرسش عقل كارآيي لازم را ندارد. در سطح نازل فرومي‌غلتد. در كشف علل و اسباب اتفاقات درمي‌ماند. راهي به حقيقت نمي‌گشايد. گذر از سطح موجودات و عزيمت به عمق و ژرفاي امور هميشه با پرسش و داشتن نگاهي‌ پرسشگر امكان‌پذير است. ساحت عقل با تكرار و عادت چندان دمساز نيست. در مفاهيم مانوس هم مي‌كوشد راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : آنجا,پرسشي,نيست, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 206 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

 مرداني از جنس وفا احمد راسخي لنگرودي  احساس وظيفه ريشه در هستي آدمي دارد. اقتضاي هستي آدمي، احساس مسئوليت و وظيفه‌شناسي است. هستي انسان را نمي‌توان از وظيفه جدا كرد و بر اين اساس آدمي را فاقد وظيفه به شمار آورد. در قلمرو اجتماعي هر انساني وظيفه‌اي دارد كه خود را موظف به انجام آن مي‌داند. وظيفه در اين معنا وقتي جامه كامل به خود مي‌پوشد كه «من» ارتباطي با «ديگري» برقرار سازد. از اينرو وظيفه عهدي است كه انسان با «ديگري» مي‌بندد. عهد بستن به معناي قبول اين مسئوليت است كه براي «ديگري» چيزي باشم و نقشي درخور و بايسته را در رابطه با ديگري ايفاء نمايم. بدون «ديگري» وظيفه «من» مفهوم واقعي خود را از د راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : مرداني,جنس,وفا, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 145 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

نوروزم چگونه گذشت ‌احمد راسخي لنگرودي ... قصد سفر نداشتم. مي‌خواستم در خانه بمانم تا چيزي بنويسم؛ مثلا در احوالات جناب «سارتر» در ايران. اصرار خانم بر من غالب شد. مثل هر ساله روانه انزلي شديم. براي نخستين بار بين راه رفتيم قزوين و به قصد ديدن آثار تاريخي يكراست سر از مركز شهر درآورديم. مجموعه كاروانسراهايي را ديديم و همه به تازگي ساخته و پرداخته شده. از غايت زيبايي چشم و چارمان درآمد. حريص نگاهش شده بوديم. تاريخش مي‌كشيد به عهد قجر. يك حمام ديديم موزه بود. آنهم قجري بود. خزينه‌اش آنقدر فخر به امروزيان مي‌فروخت كه ترا مي‌گرفت! از زوايايش بوي نا مي‌داد. در جاي جاي اين حمام مجسمه‌هايي را تعبيه ك راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : نوروزم,چگونه,گذشت, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 159 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۶ سارتر در ايران احمد راسخي لنگرودي - بخش اول   ژان پل سارتر (1905ـ 1980) از مشهورترين و تأثيرگذارترين، و در عين حال محبوب‌ترين متفكران مكتب فلسفي اگزيستانسياليسم در قرن بيستم به شمار مي‌آيد. اين مكتب گرچه به دست فيلسوف دانماركي سورن كي‌يركگور ظهور و بروز يافت، اما نهايتا با نام سارتر همراه شد و ايضا با نام او در سراسر جهان آوازه پيدا كرد. شهرت اين نحله در آن عصر و تا به امروز، بيشتر مرهون سارتر و آثار اوست. اين شخصيت پرآوازه كه فيلسوفي دانشگاهي هم نبود، با آثار متنوعش اعم از داستان و رمان و نمايشنامه و فيلمنامه و مقاله، و داشتن رويكردي تازه و انقلابي به ر راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : سارتر,ايران,بخش,اول, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 162 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۶ سارتر در ايران احمد راسخي لنگرودي - بخش دوم   سارتر و روشنفكران ايرانيسارتر با اين رويكرد الگوي روشني را فرا روي حوزه روشنفكري و روشنفكران جوامع مختلف جهان قرار داد. مي‌توان گفت وجه غالب روشنفكري سده بيستم در بسياري از كشورهاي جهان به ويژه در جهان سوم متأثر از ديدگاه‌هاي سياسي، اجتماعي و مواضع بيدارگرانه اوست. ايران نيز از اين كشورها مستثني نيست. شماري از روشنفكران و نويسندگان مطرح ايران در دهه‌هاي چهل و پنجاه كه مشخصا به انقلابي و ايدئولوژيك شهرت يافته‌اند، تحت تأثير مواضع او در آزادي و عدالت و كرامت انسان‌اند و حول چنين محورهايي است كه به طرح و نشر ديد راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : سارتر,ايران,يخش,دوم, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 146 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۶ سارتر در ايران احمد راسخي لنگرودي - بخش سوم     شريعتي نيز از جمله روشنفكران مؤثري است كه در پاره‌اي از انديشه‌هاي خود، مستقيما تحت تأثير و جاذبه اگزيستانسياليسم سارتر قرار دارد؛ چه در تلقي وي از انسان و چه در مشارکت در مبارزه با استبداد و استعمار و استحمار، رد پايي از نظرات و آراي سارتر را در مجموعه آثار وي مي‌توان ديد. البته آشكارا پيداست سارتر مورد نظر شريعتي، بيشتر سارتر سياسي و در نقش يك روشنفكر و مصلح اجتماعي است، و الا سارتر اگزيستانسياليست كه فلسفي و بن‌مايه مادي‌انگارانه دارد، كمتر مورد نظر شريعتي مي‌باشد. اينكه شريعتي در مقام يك پژوهشگر و محقق راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : سارتر,ايران,يخش,سوم, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 164 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

سارتر در ايران احمد راسخي لنگرودي - بخش چهارم و پاياني سايه سارتر بر ادبيات داستاني ايرانعلاوه بر روشنفكران، بودند داستان‌نويساني كه ملهم از افكار و آثار سارتر دست به نوشتار بردند و چهره‌اي ماندگار از خود بروز دادند؛ اين دسته از داستان‌نويسان اصطلاحا «مكتب تهران و اصفهان» نام مي‌گيرند كه سرسلسلة آن صادق هدايت است. مشخصة اين نوع داستان‌نويسي، استفاده از مفاهيم اگزيستانسيالستي، خاصه ادبيات داستاني سارتر است. مشهورترين شخصيت‌هاي اين سبك را مي‌توان صادق هدايت، بهرام صادقي و هوشنگ گلشيري نام برد. ورود سارتر در ايران در قالب ادبيات داستاني، كمابيش مرهون صادق هدايت است. نخستين بار او بود كه سارتر راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : سارتر,ايران,بخش,چهارم,پاياني, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 161 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31

شریعتی در زمانه ما احمد راسخی لنگرودی سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ صاحبان آثار و اندیشمندان بزرگ وقتی می‌میرند تازه آثارشان احیاء و کانون توجه پژوهشگران می‌شود. فکر و آرائشان در قالب بزرگداشت و نکوداشت مورد بازخوانی و تفسیر و تاویل قرار می‌گیرد. مدافعان با آن می‌زییند و مخالفان با آن می‌ستیزند. زمان که می‌گذرد و اوضاع زمانه رنگ دگرگونی به خود می‌گیرد، با ظهور موضوعات و مسائل جدید، این پرسش مجال طرح می‌یابد که اگر آن اندیشمند در قید حیات بود چگونه پیرامون موضوعات جدید می‌اندیشید؟ چه سخن تازه می‌گفت؟ چگونه مسائل روز را تجزیه و تحلیل می‌کرد؟ و چگونه با موضوعات پیرامونی نسبت و رابطه برقرار می‌ راسخي لنگرودي...
ما را در سایت راسخي لنگرودي دنبال می کنید

برچسب : شريعتي,زمانه, نویسنده : rasekhi1337o بازدید : 189 تاريخ : جمعه 27 مرداد 1396 ساعت: 12:31